De verkopen van duurdere cadeaus van boven de 50 euro blijven dit jaar wat
achter, zegt René Bakker van speelgoeddistributeur Van der Meulen.

De groothandel, die levert aan veel detailhandelketens, benadrukt dat de
verkooppiek voor de speelgoedbranche traditioneel bij Sinterklaas ligt. Maar
ook in de aanloop naar kerst is een teruggang merkbaar van duurdere
legotreinen of Playmobil-dozen, zegt hij.

Gezelschapsspellen en sjoelbakken

Wat wel goed loopt zijn typische gezelschapsspellen en sjoelbakken. "Kerst
blijft toch een typisch familiegebeuren", constateert Bakker.

Absolute topper is het Top 2000 Spel, een quiz met muziek, beeld en
geluidsfragmenten. De combinatie van een fysiek spel in combinatie met de
gratis app-toepassing voor de iPad maakt het een uniek spel. "We zijn reeds
ver voor kerst uitverkocht met dit spel en de doorverkopen zijn ook goed."

Extra omzet van 790 miljoen euro

Ook andere spellen in het goedkopere segment verkopen goed. Zo zijn
bordspellen, de 200 spellendoos en ook Boom Boom Balloon uitschieters.

De winkeliers verwachten een extra omzet van 790 miljoen euro, oftewel 10
miljoen euro meer dan vorig jaar, voorspelt Detailhandel Nederland deze
week, op basis van inkoopcijfers van de winkeliers. Die zien ook veel vraag
naar kleding, espressomachines, tablets en dure sieraden. De detailhandel
zet normaal 1,5 miljard euro om in een week.

Lees ook:

Meisjeslego vondst in sterk dalende markt

Megamarge voor Angry Birds-maker Rovio

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl